zondag 9 november 2014

Lieve hortensia

Je kwam onverwachts in mijn horizon, in mijn leven, weliswaar op gepaste afstand. Elke morgen begroet ik je sindsdien, anoniem en onzichtbaar vanaf een afstand. Jij hebt geen weet van mijn stille adoratie. Ik vind het wel raar dat je vaak zo ziels alleen bent en buiten staat te wachten bij jouw bondgenoten de wind en de regen. Ik vind jou zo warm, zo genereus. Altijd in dezelfde pose, gekleurd bijna verlichtend. Jouw inborst is goddelijk. Jouw blozen, jouw bloei, maakt iedereen blij.

Maar, is dat ook zo! Want ik zie ook vreemde gewaarwordingen aan jouw figuurlijke weergave, als ik je observeer. Jouw scheppers hebben je verminkt, gemodificeerd op de lopende band zo ook jouw familieleden. Aangepast, aan de wensen van de gebiedende cliƫnten. De trends waren niet altijd in jouw voordeel en dat zie ik nu aan je. Je loopt uit het lood, je borsten zijn topzwaar en hangen meer dan wenselijk en wiegen weer blij op en neer als de wind jou streelt en de regendruppels je kuisen.

Dan je voeten, ze zijn geketend en bewegingsloos gemaakt in een ronde gevangenis. Nee, hortensia ik zie dat je niet blij bent. Je wilt alleen verder maar, je wordt tegengehouden. Uit frustratie val je vaak om. Dat is niet zo vreemd want jouw te kleine ingesnoerde voeten kunnen je gewicht en lichaamsdelen niet dragen. Dat is nou de funeste trend en mode van een aangetaste natuur, eigenlijk heel jammer. Wat de een of de ander mooi vindt hoeft genetisch nog niet bij jou te passen. Laat de natuur de natuur zijn.

Alleen sta je daar op een mooie marmeren ondergrond. Je kunt alleen maar om vallen, weglopen kan niet want je voeten zijn geketend. Als je valt dan lig je vaak uren hulpeloos te wachten. Je houdt barmachtig stand. Eigenlijk ben ik een lafaard omdat ik je laat zijn zoals het betaamt is. Als slaaf bij je verzorgers.

Het lijkt dan ook dat je geen verzorging en verpleging nodig hebt. Maar mooie hortensia, het verdriet begint aan je te trekken. Je mooie boezem begint af te takelen. Je wordt grauw en grijs. Je lichaam vertoont de sporen Je leven is hard en onverbiddelijk.

Gisteren dan, je verzorgers willen je afstoten, weg uit hun midden, voorgoed…….
Ik heb je met liefde ontvangen, je bent meer dan welkom in mijn huis. Ik zal je een mooie plaats verschaffen. Maar eerst zal ik je ontdoen van de ketenen aan je voeten. Dan kun je wroeten in de bodem en je vrij voelen.

Dan herinner ik mij de prachtige neergedaalde regendruppels op je bladvleugels, boezem en andere ledematen. Je groeit, bloeit nog intenser. Je laat insecten van jouw nectar proeven opdat leven wordt doorgegeven.

Je bent tevreden met het bad der natuur. Dat laat je graag zien vol overgave. De regen is jouw natuurlijke make up, de wind blaast jouw natte sensuele lichaam droog. De regen absorbeer je en je groeit. Uiteindelijk in elk najaar geef je de regen terug aan de aarde. Je gaat in retraite zoals elk jaar de bedoeling is.

Maar lieve hydrangea, komend voorjaar kun je je trots en vrij voelen. Ik zet je niet in de volle zon, maar gedecideerd in de half schaduw met een tintje zon, naar jouw believen, wat ik kan zien aan je uitstraling. Ik zet je niet solitair ergens achteraan maar in het zicht, tussen je eigen verwanten. Waarom? Daarom! Je hebt het verdiend

Tekst: Han Tummers

Foto:   Jacco Bezuijen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten