zondag 9 november 2014

Eendagsvlieg



In mijn tuin achter de woning, heb ik een koudwater badje staan. Hoe warmer de lucht, hoe warmer het water wordt. Het badje is ontdaan van bijna alle luxe franje, buiten het koude water en de onverwarmde –bijna- herfst lucht. Gisteren keek ik op het heldere stille water neer en zag tal van zwarte macabere puntjes op het water deinen en sommige van deze puntjes lagen al op de bodem. Levenloos of in de kramp van een hartaanval. Het water is volgens insiders ijs- maar dan ook ijskoud. Ik vind dat wel meevallen. Misschien heb ik niet zoveel gevoel. Ik neem dagelijks diverse porties frisheid uit dit bad vandaan.

Ik houd wel van schoon water en reinheid. Dus heb ik een schepnet waarmee ik als een volleerd tennisser aan het net, de ballen - of in mijn geval de puntjes - retourneer. Wel een vreemde gewaarwording is dat ik steeds nieuwe lijkjes uit het bad moet halen. Om even later weer dezelfde zuiverende handeling te moeten herhalen. Ze vallen bij bosjes uit de lucht. Dan is er zoveel plaats in mijn tuin maar nee, ze moeten net in mijn plastic armetierig badje vallen. Ik zou zeggen; spread your wings en ga ingevolge de heersende lucht thermiek in ovale geleidingen zachtjes naar de grond. Maar nee, het moet weer anders.

Nadat ik met mijn visserswerk klaar ben nemen de mieren rondom het badje geposteerd met hun likkebaardende kaken, de lichamelijke resten van de dode kamikaze vliegen mee. De natuur ruimt inderdaad alles op. Iedereen tevreden. Mijn bad schoon en de mierenstad volop in de voorraden.
Dan schiet me onder het opruimen de term eendagsvlieg te binnen. Je zou maar op deze ene dag je dag net niet hebben of niet kunnen scoren. Vreselijk deze gedachte, over and out!

Volwassen eendagsvliegen kunnen niet eten. Ze leven slechts enkele uren tot een dag, uitsluitend bedoeld om tot paring te komen. Er zijn ontzettend veel mannetjes in tegenstelling tot vrouwtjes. De kans op bevruchting en daarmee de toekomstverwachting wordt hierdoor aanzienlijk vergroot.
De vrouwtjes paren met een mannetje en zetten korte tijd later al de eitjes af op het water. Vandaar dat ze in de buurt van mijn water willen scoren deze bay-watch types. Ze wachten namelijk op hun David Hasselhof.

Een voordeel, ze willen alleen maar bay-watchen en 6-en bij een goede waterkwaliteit.

Dan vraag ik me het nut van hun bestaan af! De tijd kent bizarre invullingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten