maandag 27 april 2015

Yellow bird


Sonny ligt in de aanslag. Een prachtig donker vliegend mechanisch aangedreven silhouet tekent zichtbaar af tegen de horizon.

Alsof een bij kan en mag landen op een geelsappige stralende volrijpe zonnebloem vol met de grootste rijkdom op aarde, nectar. Niet zozeer de nectar maar het principe van bij–vangst, de te verspreiden bloembloesem de ultieme bezorger van nieuw leven in de flora- en daardoor ook in de faunawereld. Klevend aan de haartjes van de nectar snuivers en daardoor wereldwijd verspreid als een perpetuum mobile.

Het lijkt alsof zicht, wind en weerstanden worden op gepaste afstand gehouden door ontluikend groen aan zware takken van gezonde loofbomen. Zonder bijen geen leven op aarde… dit is sowieso genetisch en erfelijk bepaald sinds het begin van leven.

Helaas zijn deze gedachten abuis. Het is geen bij op de foto noch een sappige zonnebloem. Het is de zon die de aarde verkent op luchtbewegingen dit keer. Mechanische luchtbewegingen van vliegtuigen. Dat is op de dag van vandaag geen sinecure meer.

Mechanische fouten zijn de uitzondering op de regel. Hardvochtige mensenhanden van een zieke geest hebben beoogd en doorgevoerd dat een liefelijk humaan vliegtuig tegen een bergtop is vernietigd inclusief alle dierbare inzittenden. Niemand heeft de afschuwelijke ramp overleefd.

De foto brengt mij terug in herinnering aan het neergehaalde vliegtuig boven de Oekraïne. Men is nog steeds aan het zoeken naar sporen van overledenen. De oorzaak –mechanische schietbewegingen met zware explosieven - is breed uitgemeten in de media. Een forensisch expert heeft zijn mond voorbij gepraat. En is ontslagen door de Minister omdat hij de vermoedelijke oorzaak heeft durven te noemen, die iedereen al tijden weet en kent.

Een axioma, lees een aanname, nog steeds terwijl het bewijs meer en meer stapelt. De ongelukkige verbale actie van deze expert wordt politiek als incorrect beschouwd. De gevolgen voor hem zijn funest.

Het slecht en alleen toegestaan om de daders THUGS te noemen en breed uit te meten in Europa door een Nederlandse politicus. Het brengt mij in herinnering terug naar de ramp met de MH17. Ook toen hebben zaken onbewust en gevoelsmatig fout uitgepakt.

Ik heb er destijds iets over geschreven.

1 minuut
Dan koerst de zilveren Australische vogel richting Eindhoven op de afgekondigde dag van nationale rouw. Hij landt en wordt ontvangen met de hoogst mogelijke aanwezigheid van overheid, militairen en familie.

De landingsbaan is aangedikt met een laag van respect. De motoren worden stationair draaiende houden tot klokslag 16.00 uur. The Last Post klinkt uit een schallende trompet en bezorgt heel Nederland de koudste rillingen ooit. Militairen lopen in gelid in de buik van deze ijzeren vogel.
Ouderen, kinderen en families komen terug van wat hun vakantie had moeten zijn. Zij hadden zulke mooie vooruitzichten. Hun dromen, leven en toekomst werden abrupt beëindigd door een raket.
16.00 uur, ook mijn vakantie begint. Voor mijn gevoel op dat moment bijna een macabere vergelijking.

De meldkamer-man politie regisseert voortreffelijk 1 minuut stilte in onze politieregio.
Dan denk je heel even in gedachten dat de wereld stopt met draaien. Echter na deze belangrijke minuut blijkt dat politiemeldingen voor 1 minuut in de wachttijd zijn gezet. Ze worden hierna weer uitgedeeld aan de uitgaande surveillances.

Business as usual. Ook dat schijnt belangrijk te moeten zijn, net nu! Jeetje

De moedwillige rampen door de mens zelf aangericht volgen elkaar op in een ijltempo tegenwoordig, vele malen erger dan de plagen in Egypte uit de Bijbel. Dat zal nooit wennen, inhumaan ten top. Vol met afgrijzen zonder enige barmachtigheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten